غفلت مولفان از موضوع مهدویت در کتاب «هدیههای آسمانی»
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۹۵۰۷
محسن کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کمرغبتی و غفلت مؤلفان کتاب «هدیههای آسمانی» درباره مبحث مهدویت در کتابهای پایه دوم تا ششم ابتدایی به وضوح قابل مشاهده است.
وی افزود: در راستای اجرای تکالیف ملی دبیرخانه مهدویت، مبحث علمی «تحلیل محتوای کتب درسی هدیه آسمانی پایههای دوم تا ششم ابتدایی و مؤلفههای مهدوی» در این کتاب مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در این کتابها به موضوع مهدویت به طور مناسب پرداخته نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر دبیرخانه مرکزی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با پاسداشت زحمات استادان و مولفین این کتب، تصریح کرد: طی پژوهشی با تحلیل محتوای کتب مذکور چاپ سال ۱۳۹۶ کم رغبتی و غفلت مولفین این آثار در خصوص مبحث مهدویت دیده میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بیان کرد: دستاورد این پژوهش در بررسی کتاب هدیههای آسمانی نشان دهنده غفلت مولفین این کتب در خصوص این مقوله حیاتبخش و آسمانی است.
وی تاکید کرد: باور کردنی نیست که در خصوص امام موعود موجود تنها و فقط یک درس آن هم عمدتاً در بخش پایانی کتاب که حال و مجال معلم و دانش آموزان به سر آمده مطرح شده و شیوه طرح و ارائه محتوا هم جزئی است به طوری که دانش آموز دقیقاً متوجه نخواهد شد بالاخره این مبحث درباره چه کسی بود و سرانجامش به کجا رسید.
کرمی گفت: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفههای مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی یعنی یعنی پنج جلد در راستای ۲ سوال اصلی پژوهش انجام شده است.
وی بیان کرد: طی این پژوهش ۲ محور و ۱۰ مؤلفه مفهومی مرتبط با مفاهیم مهدویت در محتوای کتابهای درسی مذکور بررسی شده است و نتایج حاصله از برگه سوالهای پژوهش نشان داده که کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم بیشترین توجه را به مفاهیم و مؤلفههای مفهومی آن داشته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تصریح کرد: کتاب هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی کمترین توجه را به مفاهیم مرتبط با مهدویت و محورها و مؤلفههای مفهومی آن داشته است.
دبیر دبیرخانه مرکزی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: نتایج بررسی در میان کتابهای پایه پنجم و ششم بیشترین میزان توجه به محور ظهور و در کتاب پایههای چهارم و ششم بیشترین میزان توجه را به محور حکومت داشتهاند ضمناً پایه چهارم و ششم البته در بین تمامی مؤلفهها ۶۰ درصد از نظر معلمان خیلی ضعیف ارزیابی شدهاند.
کد خبر 5439218منبع: مهر
کلیدواژه: کرمانشاه مهدویت مدرسه ابتدایی دانش آموزان محسن کرمی امام زمان حضرت مهدی عج ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان آمار کرونا سفر استانی خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گردشگری درختکاری گرد و غبار مشهد عکس استانها خراسان رضوی دانشگاه آزاد اسلامی هدیه های آسمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/